08 februari 2016

gammalt DNA

fick tipset om ett program som räknar om det dna test jag gjort till procentenheter  på gammalt dna.
dna räknas i olika segment...så mycket har jag lärt mig men det är ändå ganska klurigt men den här omräkningen blev antal segment procentenheter känns som det är lättare att begripa....o varje liten tusendel procent så är det ju ändå nått som vi delar i dna´t vår arvsmassa.....
det är ingen fiction utan det är verklighet.
Gillar om inte älskar forskning/ vetenskap/biologi/evelution /fakta

I dna kan man ju mer man lär sig hitta en massa information om både historian och om framtiden...... hur då tänkter du...jo man kan om man har en viss del dna se om man har risk att få olika sjukdommar. man kan inte se hur många barn man kommer få..vilken adress man kommer bo på men det är ändå framtiden man kan blicka in i. Det kanske ändrar våra val i livet att vi väljer mer hälsogrundande val...mm 

Alltså man har ju hittat en hel del gamla ben från olika ställen runt Jorden. en del mycket gamla.
man har även hittat dna från neandertalare o man vet att de flesta nutidsmänniskorna har neandertal dna.

det högst jag hört o läst är strax över 2 %. Det anses som ganska mycket.... tills för bara några år sen trodde man inte att homo sapiens den moderna människan hade beblandat sig med Neandertalarna men det är påvisat att så är fallet.
I mitt dna finns ändast 0.11 %.... vad var min fördel/nackdel rent historiskt att nutidsmänniskan o forntids människan fick avkommor.... det är nått att forska på men som sagt jag har väldigt liten del av detta dna....

man hittade skelett o lämningar i Sibiren som kallas Ust-Ishim 45000 år gammalt dna.... det har ajg en ganska ansenlig mängd av..... man har hittat detta dna även hos Clovis indianerna i nordamerika vilka man tror var de första på den kontinenten..har även clovis dna.....


vet att mitt mtdna alltså det som jag ärvt efter mamma..mormor..mormorsmormor mor osv.... är ett gammalt dna. Det är väldigt mycket Jägarfolk. det visar även det här omräknaren för dna att jägarfolken har stor del av mitt dna....
Måste spara till dna test på brorsan...vi delar en del man han har även får fars y kromosom sen urminnestider..... men det kostar :( en sak i taget.....

3 kommentarer:

  1. Herrejösses va spännande.
    Jorden är ju så gammal och det finns mycket mer att upptäcka.
    Undrar hur mitt dna är egentligen?
    Spännande!!!!

    Ha de jättefint.

    SvaraRadera
  2. Herrejösses va spännande.
    Jorden är ju så gammal och det finns mycket mer att upptäcka.
    Undrar hur mitt dna är egentligen?
    Spännande!!!!

    Ha de jättefint.

    SvaraRadera
  3. Så spännande det här är! Väntar på resultat från Ancestry... Även om båda mina föräldrar gjort samma test är det ändå roligast att få se hur just jag är uppbyggd.

    SvaraRadera