06 oktober 2015

Jägarfolket

gjorde ju ett dna test på min mormorsmormor linje o fått resultat som jag nu börjar förstå...
tack vare  Karin Bojs med boken "Min europeiska familj de sista 54000 åren" så faller en del bitar på plats....
Det svindlar ju bara tänka bakåt till 1600 talet där man ändå har sin pappers forskning att stödja sig på med DNA kommer man så mycket längre....man har hittat människoben som man kunnat få fram dna från från dessa resultat har man satt ett ursprung o man får en sk haplogrupp.

Min grupp heter U5 under tidens gång har man lagt till siffror och lite bokstäver beroende på lite på mutationer genom åren. Vi pratar många år så mutationer blir det ju en hel del men människan förändras ju hela tiden....

Folkvandringarna i DNA bild. olika grupper kom i olika tider. 
De första var jägar folk man flyttade runt där bytesdjuren fanns. Sen kom Jordbrukarna med kunskapen att odla var man tvungen att bli bo fast


en liten bild varifrån man hittat lämningar som man kunnat ta dna från o sen placera dem i olika haplogrupper....
U kom till Europa för 54000 år sen... jag som U5 är alltså "släkt" med Ursula för 36000 år sen sen går det några generationer ...Urd...Una och Ulfa alla förmödrar till lillla jag....

sen blir det intressant.... Jag är U5a1a1b
Då finns det hittat DNA på brittiska öarna?!!
MEN ser man till de få människor som testat sig än så länge så visst har jag nån träff på de brittiska öarna men fler med Finsk påbrå Ryskt o andra öststatsländer....

Man är ganska berest alltså..ialla fall i generna. man  Kom till Europa genom en väg ovanför Svartahavet....vandrade genom hela Europa stannade några årtusenden här o där ...

Som stöd har man ju pappers forskningen o min mormorsmormorsmor hette Brita Persdotter 1670-
tänk om man kunde komma längre tillbaka på pappret ....
Ju fler som testar sig i detta syfta att se var ens historiska rötter kommer från ju bättre blir ju svaren...

Jag älskar vetenskap ;)

och det återstår massor av arbete o försöka klura ut hur vi i Sverige med samma haplogrupp hänger ihop de flesta har sina rötter i "Mitt"område i Ångermanland Medelpad men ingen så här solklart fall att det är systrar..... o en av dessa Urmödrar är oxå en av urmödrarna hos min farmor även om det inte är rakt led som är vi släkt med varandra*hahah


Länkar Karin Bojs   Haplogrupp U5

1 kommentar:

  1. Det svindlar verkligen när man inser hur många årtusenden man kan gå tillbaka med hjälp av DNA.
    Kommer kanske inte så osökt att tänka på flyktingströmmen som kommer till våra breddgrader idag...undrar hur de kommer se på det om 54000 år.

    Människan har alltid flyttat på sig vid behov...men nu för tiden finns det gränser och ekonomiska system som ställer till det.
    På det viset var det väl bättre förr kan man ju tänka.

    Ha en fin afton.

    SvaraRadera