26 augusti 2014

det är en principsak!....

är så jäkla förbannad på valmyndigheten i oxelösund!

vi bor på en gata där det är 9 hus!! som inte får rösta i närmaste vallokal....inte i den som är näst närmast heller avstånd kappa kilometern nejdå vi i dessa hus måste ge oss av till en vallokal som ligger kanske 3 kilometer.... vi har ifrågasatt detta nu i två val senast eu valet...men så förskräkligt sa den ansvariga på vallokalen då så borde det ju inte vara NEJ det borde inte vara så!
Rätten ! att få välja i ett val på närmsta valplats vore ju en rimlig sak eller?

har nu påpekat detta för ansvarig kanslichefen i Oxelösund men nej äran att få rösta på valdagen för mig faktiskt ganska viktigt! måste då innebära att jag har bil.... för Filleman kan inte gå..eller cykla den vägen o han kan inte lämnas hemma....

För att då kunna rösta närmare måste vi förtidsrösta!!??

JAG VILL RÖSTA PÅ VALDAGEN! PUNKT!

i vallagen står :

"Ett valdistrikt är ett geografisk område och brukar bestå av mellan 1 000 och 2 000 röstberättigade. Det finns ingen absolut övre eller undre gräns för storleken på ett valdistrikt, det minsta har bara ett par hundra röstberättigade och de största över 2 000.

Länsstyrelsen beslutar om indelningen i valdistrikt på förslag av kommunfullmäktige. Sådana beslut måste ha fattats senast den 1 december året innan valåret för att gälla vid nästa val."

Men då påstår man i oxelösund att man inte kan få med den 9 husen = 18 (20) röstberättigande i en valkrets som ligger närmare!!!! IDIOTI! (antagligen blir trängseln för stor i vallokalen!!)



o att man skiter i oss i den 9 husen är ju tyvärr känt sen länge ( vi har kämpat mot ! kommunen att få bo kvar efter mycket om o men fick vi göra det men inte pga att kommunens politiker röstade för det!!

Jag vill rösta
jag kommer rösta
det är min rättighet i vår demokrati!
jo jag / vi har BIL o använder den på valdagen men det hela är en principsak! 
rätt ska vara rätt!

men kommer utnyttja personvalet på en som vi kan skälla på om man fegar ur....om man slutar stå för åsikter man går till val på..... lite för många som inte vågar stå för det de gått till val på o när man överger sin egen idiologi är det illa....

1 kommentar:

  1. ojoj arg tant säger ifrån tänk på blodtrycket bara :) men håller med dig i sak :)

    SvaraRadera