23 februari 2013

1896.......

I dag för 117 år sen föddes en liten tös i Hammar, Torsåker Ytterlännäs socken i västernorrland.
Det blev sex syskon i skaran. Lillasyster Ester Ulrika dog redan som 15 åring 1909 i TBC eller lungsot som det hette då. Denna sjukdom skulle slå hårt mot familjen.....
1921 dör Brodern Karl Oskar i denna sjukdom....
1923 dör pappan i en olycka 63 år gammal. Året efter dör Olgas mamma i TBC.

Olga har då en börjande växade egen familj......
Olga träffar en man i Härnösand som var charmig,Hon blir förälskad men hon är en fattig Piga han har ett "finare" yrke det kan aldrig bli de två......

Hon träffar en ny man.... Han heter John Rikard. de gifter sig o får 10 barn. En dotter dör som spädbarn... ett barn föds så förtidigt att det får sova i fetvadd i en liten låda vid spisen (Hon Överlever)

När det yngsta barnet ska fylla 1 år dör maken o lämnar henne med barn och en undran hur hon ska mätta så många barnamunnar.

De äldsta barnen ger sig ut i livet för att arbeta skickar säkert en slant till sin mor o Olga Bor i en litet samhälle där alla är fiskare, de ser till att den lilla familjen inte svälter ihjäl.......

Olga Lever ensam i sin lilla stuga ända tills hon går vidare..... hon är då 99½ år gammal men ger upp livet lite sen hon får veta att två av hennes barn gått bort.....


Av släktforskningen har jag fått veta mer av min Mormor, Jag trodde jag kände henne bättre men hennes ungdoms förälskelse hon inte fick hade jag ingen aning om förren något år sen när hennes barn sitter o pratar gamla minnen.....
Jag träffade henne varje år. Varje sommar knackade vi på stugans dörr. så många barnbarn men får som kom regelbundet.......
Vi pratade hur det var förr....hur det gick med hennes teater (blev skådespelare som 80 åring) läste ibland manus mot henne.... o ÄLSKADE hennes romkaka (en slags torskrom låda man skar i skivor på tunnbrö...... hon visste att det var det goaste jag visste fanns alltid i kylen när jag kom o hälsa på......

GRATTIS lilla mormor där uppe bland änglar.... 
i dag skulle du blivit 117 år ♥


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar