17 oktober 2012

farfarsfarmor...

får jag presentera min Farfars Farmor


Josefina Mellström
född 1840.

Anno 1840
Josefina ser dagens ljus i By i södra dalarna. Hon har redan mist sina tvillingbröder innan hon föds. Men systrarna verkat klara spädbarnsåren. Efter Josefina kommer en liten syster till.
Pappa arbetar som garvare och familjen har det fattigt men de har mat på bordet.
Pappa måste flytta där han är efterfrågad o de lämnar Dalarna för uppland och Östervåla. De hinner knappt packa upp det lilla de äger för då dör Anders Fredrik i lungsot. han blir endast 53 år.
Familjen flyttar tillbaka tillbaka till By.
TBC utplånar hela familjen utom Josefina som överlever. Far o Mor o  6 syskon
går under i lungsoten....
En vecka innan hennes mors bortgång så flyttar hon till Gävle för att få jobb som piga.

I Gävle träffar hon  Per Olov Ås de gifter sig o får 4 barn...1889 avlider Per Olov i Tyfus..31 år gammal... Hon träffar då min förfader...Per Svensson de flyttar till Skön där det föds ytterligare några barn sen flyttar familjen vidare till Sprängsviken i Ådalen där något barn till föds.....
hittade mer. Per o Josefina hinner vara gifta i 11 år då dör han i en arbetsplatsolycka endast 39 år!

Josefina ska ha varit djupt religiös och till hört Sions församling i Sprängsviken. Dit var det ingen som kunde stoppa henne om hon så skulle krypa.....

Vilken otroligt liv o så sorgligt.... av alla syskon så var det bara hon kvar visst vi är många av hennes linje i dag hoppas hon kan se ner lite på oss alla=)
Fotot har jag fått av en nyfunnen släkting.... o jag ser farfar i henne näsa o mun undrar lite om hon hade dessa lillfingrar som jag funderar över?=).....

tjillevipp .....


3 kommentarer:

  1. Häftigt! Kul med lite mer fakta och historia bakom. Ibland, då livet (trots att jag eg. Har det jättebra) känns tungt, så undrar jag hur de stod ut förr. Att de orkade och såg mening, eller var det mycket tron som faktiskt gjorde att de fortsatte.........

    SvaraRadera
  2. Va kul o få veta sånna saker odesutom få tag i bilder :)

    SvaraRadera
  3. Kul att du fick kortet som jag hittade i min fars papper!Ja de var ett strävsamt liv de förde!AC

    SvaraRadera