05 april 2012

olustigt....

ärligt!! så tycker jag dagen är lite olustig sen jag började släktforska i dag är det då häxorna flyger till blåkulla...men tack vara Laurentsius Hornaeus som utan skruppler dömde 65 kvinnor till döden för häxeri..och sin egen mor o moster..där dömde han inte men han hjälpte heller inte...


Det slog mig när jag såg tidningen vetenskaplig historia på ica att Häxorna i Salem i usa fick en notering under skoltiden i böckerna men inte mycket om det som skedde i vårt eget land..... Tackar Jan Guillou  som tvprogrammet häxornas tid upplyste oss svenskar..... första gången jag såg det så ryste jag hade då inte en susning om att det var en anfader som var jävulen..... fytusan....


jaja kommer nog återkomma om saken vid andra tillfällen.... 


lyssnade på Podden från Strömstedt&Berg fick några riktigt goa skratt OCH jag blev nämd även här av Jenny=).....man hoppas liksom till när men blir nämd=)


vill ni lyssna o fnissa lite :http://stromstedtochberg.blogg.tv4.se/ 




Skärtordag är det likförbenat i dag så jag önskar alla
en HÄRLIG PÅSK!!


tjillevipp

2 kommentarer: