25 april 2011

Påsk funderingar....

inga bilder denna blogg men en fråga o fundering. 
Jag är inte speciellt troende utan som svensken är mest man är medlem i svenska kyrkan Thats it!..typ.
kan anse mig ganska allmän bildad....till min fundering.
Vi firar ju påsken tack vare påskkärringarna...eller??? skojja bara


firar påsken gör vi för Jesus dog ...men NÄR dog han ??? 
Nu kommer du svara långfredan...ja det fattar jag med MEN vilken fredag??? 
påsken firas ju olika datum varje år!


min farmor dog den 14 januari det vet jag. det är samma datum varje år det skiljer inte en månad eller så för det ÄR den 14 /1...Enkelt kan tyckas....


men Jesus måste vara en snubbe som man inte vet när han dog en fredag som var lång...mmmmm men påsken kan ju vara allt mellan tidig mars till sen april.....Ni fattar min förvirring.....


När han föddes firar vi ju samma datum år från år..men inte hans död...förvirrad.....
nån kanske vet varför vi firar som vi gör skriv då gärna en kommentar=)


tjillevippen=)

2 kommentarer:

  1. I Sverige är långfredagen en allmän helgdag och infaller fredagen närmast före påskdagen. Påskdagen infaller söndagen närmast efter den fullmåne som infaller på eller närmast efter den 21 mars.
    Lite googlande ger vid handen att: Tidpunkten för korsfästelsen har inte med säkerhet kunnat fastställas, men två tänkbara datum är 7 april 30 och 3 april 33.

    Glad Påsk!
    /Birgitta/Bi

    SvaraRadera
  2. Jag har förut alltid trott att Jesus enligt Bibeln återuppstod på annandagen.
    Så är tydligen inte alls fallet…

    Då undrar jag bara hur de har det ställt med matematikkunskaperna i Bibeln egentligen? - Kunde de inte räkna alls på den där tiden?

    Om karln var död i tre dagar, (För det fick vi då lära oss både i skolan – Det minns jag alldeles bestämt!) och dog på korset på långfredagens eftermiddag, så kan han väl inte kliva upp på påskdagens morgon heller?
    Det får jag till ungefär ett och ett halvt dygn…. – Knappt två då om man liksom vill jämna ut det till jämna dagar.
    Men tre????? – Nej, den matematiken har inte jag lärt mig.

    Detta var Karins tankar om det hela...(lite omskrivet av mig kom inte ihåg ordagrant) och jag delar hennes åsikter/tankar...Vi får inte ihop det och tydligen inte du heller *Ler* läs mer på hennes blogg om vad hon skrev:
    http://karin.hermansro.se/
    Kram Maya

    SvaraRadera