27 februari 2011

Hur gör du?


Har fått frågan flera gånger....Hur gör du för att dina orkideer ska blomma så?
Om man kunde svara rätt o vips hade alla fina blommor vore det ju enkelt...eller hur! men faktum är att pratar du med 10 olika hobby o proffs odlare har du 10 olika svar:/.
Här är mina svar=)
skaffa enkla ordideer att odla..phalaenopsis brudorkide är nog den lättaste. 
Men jag äger även en cymbidium (har ej blommat om) o en oncidium den blommar 2 ggr per år men inte lika länge som phalaenopsisarna.
ha inte för varmt! jag vinter tid max 21- grader ofta bara 19-20 men i fönstret är det bara 15-17!! har även ett element under, Har ett oekonomiskt hus där värmen antagligen försvinner ut i det blå men växterna trivs....
fönstret är mot söder men en altan utan för skuggar så bra att växterna trivs.
Vattnar inte ofta!.... doppar heller inga krukor utan häller på vatten som stått några dagar! direkt i krukan det blir så mycket att det blir några mm vatten i botten på ytterkrukan som får vara kvar o ge vatten avdunstning under det dygnet
damma av bladen ibland med en fuktig trasa (typ nån gång om året)
o ja visst ja funkar inte detta så är en florist utbildning utvägen...MEN den har jag ju gått o mina egna växter får inte så mycket uppmärksamhet men min mors o vänners de får de goda råden*fniss* o blir plockade....

alltså man ska bo i gammalt dragit trähus, dra ner tempraturen inne,sätta på sig sockor o en tröja extra istället o mer eller mindre glömma bort sina blommor då får man bäst resultat=) 

Tjillevippen=)

1 kommentar:

  1. Håller med.... låter som här hemma typ - vi har inte för varmt hos oss och jag har 6 olika orkideér i köksfönstret som jag absolut INTE vågar flytta på - dom blommor i princip "stup i ett"...! Har bl.a en nu med hela 18 knoppar på som är på gång... och vad gör jag??? Så lite som möjligt, fniss:)

    Kram Sonja

    SvaraRadera