21 augusti 2010

Skördetid..sensommar blommor

Oj vad goa tomater vi fått i år=)
små men ack så söta o mumsiga rena natur godiset.
Köpte 4 planor olika tomater. Ingen var någon stor sort utan små härligt underbart goda, små röda päron tomater, orange coctail. röd cocktail och svarta....nåja svarta blir de inte men bra mörka o lite annorlunda ialla fall.
Till att sylta blir det inga för de mognar precis lagom för att mumsas på. Jag älskar syltade gröna tomater till en stek med sås potatis under vintern*mumms*

Snart kommer björnbären med....men det ska nog bli lite sylt tror jag fast frysta björnbär på vintern i en bakelse är ju inte fel det heller...
Blev inte mer ätabart i år...jo en paprika men där möglade frukterna o ramlade bort*suck*
Vi har massor av mördarsniglar på tomten o de mumsar det vi människor gillar med*suck*

Köpte 5-6 olika sorter solrosor men en av påsarna tog sig bara:/ hade hopptat på jätte solrosen som sätter bra med frö till fåglarna men nope inte en ända:/...röda...korta o små gula men nej ingen tog sig.... den på bilden över är underbart ljusgul (har aldrig sett så ljus förut)

En flerfärgad....
de här solrosorna blev ungefär 1.50 långa men ganska små blommor o nästan inga frön:/

Min svarta stockros blommar=)
fast den har vikt ner sig lite o växer hel skummt..men vacker är den. o i sol ljus nästan blodröd...
Nu är det snart höst jox i trädgården o jag vet att jag behöver sätta lite mer lök=)...blå o vita sorter ..de gula påskliljorna ahr ajg gott om men nått som blandar sig vacker med de ska ner i jorden o sen planera inför våren...solrosor ska jag för gro inne...likaså luktärtorna de kom inte så mycket som jag satte frön:(....o för gror man till små plantor inne har man mer koll=).... tomater ska jag ha....vill ha mer att mumsa på men ingen aning om vad än.....

Nu ska jag förbereda skolväska inför måndagens skolstart...åh tidiga morgon:/
Fillen börjar ju tidigt o taxin kommer vid 7,45*gäsp* ska fixa några rader o bilder om hans sommar=)...... poool o hund för att göra det kort:P
storebror har upprop o börjar Gymnasiet....*OMG var tog tiden vägen?

Gubben började i går med förmiddagar....o tova fick spunk!...när husse kom hem lämnade ingen av oss utom synhåll för en micro sekund ens..... Nu vakar hon mig=)

nej mot lite nytta..eller...
Ha det gott
skriv en rad gör tanten glad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar